Ilska och världsförbättring i semesterdimman

Av Frida

Såklart försvann alla ambitiösa jag-ska-skriva-många-blogginlägg-och-läsa-klart-guideböckerna-och-förbereda-mig-för-mitt-nästa-jättespännande-volontäruppdrag-planer nånstans i semesterdimman mellan hammocken i Hudik och tupplurerna på Reimers.

Men inspiration har det inte varit svårt att få – jag tycker att jag hör och läser om volontärarbete och ideellt engagemang överallt. Fredrik Lindström blir intervjuad i DN och säger att när vi så till slut sitter i våra nyrenoverade vita hem så borde nästa steg bli att blicka utanför vår egen bubbla och engagera oss i andra människor. På landet blir jag alldeles hänförd av P3:s program ”Vad är meningen med Johannes Anyuru” (tips #1!) och tänker (igen) att jag måste börja lyssna på radio. Författaren Johannes Anyuru söker svar på några av teserna om meningen med livet genom samtal med fyra personer på temana kärlek, fortplantning, världsförbättring och självförverkligande. I programmet jag lyssnade på gjorde han hembesök hos före detta skol- och kulturministern och folkrörelseälskaren Bengt Göransson. Ett otroligt fint samtal om världsförbättring som drivkraft och att hjälpa andra som meningen med livet. Väldigt klok, den där Bengt Göransson.

”Om ni skulle engagera er ideellt, vad skulle ni göra då?”. Den kloka frågan ställde min kloka kollega Hanna på en middag före sommaren. En fråga som både inspirerar och uppmanar. För visst skulle det gå att hitta nåt för alla, ett område eller en fråga som engagerar och berör just dig. 2011 är Europaåret för frivilligarbete, då det frivilliga arbetet ska firas och uppmärksammas. I Sverige har Ungdomsstyrelsen fått i uppgift att samordna arbetet och den 10-12 augusti hålls Frivilligårets utställning med föredrag och seminarier i Stockholm (tips #2!).

När du tänker på läget runtomkring dig – känner du dig uppgiven eller känner du att du har en chans att förändra världen? Jag tror, precis som min kloke Bengt, att ilskan kan fungera som drivkraft omden är lustfylld; jag gläds i min ilska att kunna åstadkomma förändring. Ja, så kan jag verkligen känna och hur jäkla skönt är det inte då att göra något?!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar